Terug naar blog

Zes kleuren die emotie oproepen op je website

23 maart 2021

Kleuren zijn niet alleen leuk om naar te kijken, ze hebben ook een functie. Ze kunnen namelijk emoties en gevoelens oproepen. Je kunt er vrolijk van worden of onrustig. Maar kleuren kunnen ook enthousiasme aanwakkeren of juist voor ontspanning zorgen. Het gebruik van kleur is dus belangrijker dan je denkt. Niet alleen om de muur in je woonkamer extra pit te geven, of out-of-the-box te gaan met dat zomerse jurkje, maar ook om je website de juiste vibes mee te geven. Door kleur op jouw website te gebruiken breng je je bezoeker in the mood om net wat langer op je site te blijven of om de next step te zetten! Maar welke kleuren roepen welke emotie op? Ik geef je zes kleuren die emotie oproepen op je website.

Voordat je een kleur voor jouw website kiest, is het belangrijk dat je nadenkt over je business en wat je met je business wilt uitstralen. Wat wil jij precies naar je bezoeker uitstralen? Wil jij zakelijk overkomen of juist wat vrolijker en wat warmer? Kleuren hebben impact op een bezoeker. De bezoeker van jouw website gaat een associatie maken van je website op basis van kleurgebruik. Een website is natuurlijk heel visueel. Een plaatje. Een schilderij als het ware. Dan spelen kleuren een belangrijke rol. Het is dus belangrijk dat je hier goed over na denkt en de tijd neemt om de juiste kleuren voor jouw business te kiezen en de bezoeker de juiste indruk te geven. Vaak heb je hier als ondernemer al over nagedacht en maakt jouw kleurenpalet, naast je logo, deel uit van jouw branding.

Op naar de kleuren die emotie oproepen op je website:

1. Blauw: kalmerend en zakelijk

Wil je een zakelijke uitstraling? Dan is de kleur blauw perfect voor jou. Het is de lievelingskleur van veel mensen en de meest gebruikte kleur op websites. Het zorgt voor een kalmerend gevoel omdat het vaak geassocieerd wordt met de lucht en de zee. Kies wel voor de juiste tint, bijvoorbeeld met een warme gloed erin want bij sommige soorten tinten geeft het een koude en gevoelloze boodschap en dat wil je niet. Blauw wordt vaak ingezet voor zakelijk gebruik. Een voorbeeld is de website van Spreekuur.

Afbeelding. De blauwe website van Spreekuur

2. Paars: luxe en rijkdom

Paars zit tussen de kleur van blauw en rood in. Paars is de kleur die geassocieerd wordt met rijkdom, luxe en intelligentie. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat paars de kleur is waardoor mensen probleemoplossend gaan denken. Blauwpaars wordt ervaren als een koude kleur. En roodpaars wordt ervaren als een warme en levendige kleur. Voor je website wil je de warme en levendige kleur gebruiken, dit vinden bezoekers namelijk aantrekkelijker. Een voorbeeld van een paarse website is die van de Musical Workshop.

Afbeelding. De paarse website van Musical workshop

3. Oranje: warmte en feestelijk

Wil jij site en vrolijke en leuke vibe meegeven? Kies dan de kleur oranje. Oranje is een kleur die geassocieerd wordt met feestelijk, een leuke tijd, blijheid, warmte en energie. Oranje is een kleur die erg stimulerend werkt doordat er warmte in de kleur zit. Dit trekt mensen aan. Het is ook een kleur die staat voor ambitie, dit is ook wat mensen aantrekt op een website. Een voorbeeld is de site van Paradiso.

Afbeelding. De oranje website van Paradiso

4. Rood: krachtig en enthousiast

Wil jij tot actie aanzetten op je website? Dan is deze kleur perfect. De kleur rood is een kleur die aandacht trekt. Het is een krachtige kleur die energie en enthousiasme uitstraalt. Rood is een warme en levendige kleur die vraagt om actie. De kleur rood trekt de aandacht en duwt andere kleuren naar de achtergrond. Rood wordt ook wel gezien als een onrustige kleur door de vele aandacht die de kleur trekt. Een voorbeeld van een rode website is die van het Rode Kruis.

Rode website kleurgebruik kleur Paula Terpstra Websitecoaching
Afbeelding. De rode website van het Rode Kruis

5. Geel: vrolijk en verwarmend

De kleur geel roept veel vrolijkheid op. Het is een verwarmende en stimulerende kleur want wie houdt er niet van de zon. Volgens onderzoekers stimuleert geel ook creativiteit. In de verkoop van jouw diensten of producten kan geel een positieve invloed hebben. Geel kan de indruk geven dat jij goedkoop bent. Als jij de kleur geel gebruikt, vergroot je de kans om jouw bezoekers om te zetten naar klanten. Verschillende geeltinten zijn ook goed met elkaar te combineren als je dat wilt. Een voorbeeld van een gele website is die van Huis van Verbeelding.

Gele website emotie kleur kleurgebruik Paula Terpstra Websitecoaching Huis van Verbeelding
Afbeelding. De gele website van Huis van Verbeelding

6. Grijs: tijdloos en vertrouwd

Grijs is een tijdloze en praktische kleur. Ben jij op zoek naar een kleur die altijd gebruikt kan worden? Dan is grijs een goede kansmaker. Grijs roept geen emoties op en daarom is het een kleur die je goed met andere kleuren kan combineren. De kleur grijs geeft vaak een vertrouwde uitstraling op je website. Maar grijs wordt ook geassocieerd met depressie en mensen vinden het vaak een beetje een duffe kleur. Dat is de reden waarom je grijs niet de overhand moet laten nemen op jouw website. Hoe ziet een grijze website eruit? De website Zien24 is een goed voorbeeld.

Afbeelding. De grijze website van Zien24

Nog even alle zes de kleuren die emotie oproepen op je website:

  1. Blauw: kalmerend en zakelijk
  2. Paars: luxe en rijkdom
  3. Oranje: warmte en feestelijk
  4. Rood: krachtig en enthousiast
  5. Geel: vrolijk en verwarmend
  6. Grijs: tijdloos en vertrouwd

Welke kleuren zijn belangrijk voor een call-to-action?

Buttons zitten niet voor niets in je website. Je wilt immers dat je bezoeker een vervolgstap zet. Maar hoe laat je deze knop opvallen? Jawel, je raadt het al, met kleur! Kies niet willekeurig voor een opvallende kleur omdat dit beter tot actie aanzet. Kijk of de kleur bij je branding past. Of wijk er een keertje van af in het kader van out of the box thinking. Weet trouwens ook dat je je kans op een klik op je button vergroot als je een uitnodigende of aansprekende tekst plaatst. Je kunt er natuurlijk prima ‘meer informatie’ neerzetten, maar wat dacht je van ‘Yes, dit wil ik’ of ‘Ja, gratis tips graag!’.

De opvallendste kleuren voor jouw call-to-action knop zijn:

  • Blauw
  • Oranje
  • Rood
  • Groen

Welke kleur geef ik mijn website?

Als je aan het begin van je business staat en nog op zoek bent naar de juiste kleur, of als je een rebranding overweegt, dan ligt het antwoord dichterbij dan je denkt. Je kunt kijken naar wat er bij je branche past, maar je kunt je daarin juist ook onderscheiden door voor een kleurenpalet te kiezen die juist afwijkt van de rest. Hoe bold durf jij te gaan? Zijn websites van tandartsen doorgaans wit? Durf jij dan voor roze of geel te kiezen?

Ik zou vooral goed kijken naar welke kleuren bij jou als persoon en als ondernemer passen. Ga goed bij jezelf na welke emotie je wilt opwekken bij jouw bezoekers. Laat de kleuren voor je werken, je weet nu welke emoties ermee gepaard gaan. Neem ook je foto’s mee in dit verhaal. Zorg ervoor dat de foto’s die jij op jouw website wilt hebben ook bij de kleurenpallet van je website past. Zo stem je alles nog beter op elkaar af.

Kleuren kiezen voor je website

Je bent nu bekend met de zes kleuren die emotie oproepen op jouw website. Weet je nu ook welke kleur of welke kleuren jij jouw website wilt meegeven? Of heb je behoefte aan inspiratie? Kijk dan eens rustig rond op Pinterest. Maak een moodboard aan met ‘Kleuren’ of ‘Kleuren website’ en pin hier alle foto’s die je aanspreken. Foto’s met kleurenpaletten, of juist van kleuren die in kleding is verwerkt of in een muur of een koffiekopje. Set your mind free, verzamel zonder drempels en pin alles wat je mooi vindt. Vanuit hier ontstaat jouw signatuur. En het is ook nog eens ontzettend leuk om te doen.

Ik kies voor kleuren die emotie oproepen op je website

Ik maak websites waar de ondernemer in zit en die kunnen alle kleuren van de regenboog hebben. In mijn portfolio vind je websites met één kleur, twee kleuren en meerdere kleuren. Welke kleur het ook is, het is altijd in overeenstemming met de ondernemer. En dat is precies wat je met je ondernemerswebsite nastreeft.