Als ondernemer, en zeker als vrouwelijke ondernemer, is het soms lastig om je eigen expertise te erkennen. Veel vrouwen houden zichzelf klein en durven niet te claimen dat ze ergens heel erg goed in zijn. Ik zie het keer op keer gebeuren bij mijn klanten. Maar is dat wel terecht? Wanneer mag je jezelf een expert noemen? Hoeveel kennis moet je in huis hebben? En hoeveel jaren werkervaring? En is het eigenlijk wel belangrijk om die titel te dragen?
Kan je jezelf expert noemen?
Het antwoord is: ja, je mag jezelf zeker een expert noemen. Maar het is niet iets wat je zomaar claimt. Het is iets wat je opbouwt door ervaring, kennis en resultaten.
Expertstatus zit hem niet in jaren
Jouw expertstatus zit niet in het aantal jaren werkervaring dat je hebt opgebouwd. Het gaat erom wat je in die jaren hebt bereikt. Er zijn ondernemers die ik in twee jaar tijd harder heb zien groeien dan anderen in tien jaar. Het draait erom wat je in die jaren stopt. Werkervaring is waardevol, maar het gaat om zoveel meer. Heb je diepgaande kennis opgedaan, aantoonbare resultaten behaald en ben je in staat om anderen te inspireren? Dan is dat veel waardevoller dan het aantal jaren dat je op je teller hebt staan.
Expertstatus: een kwestie van perceptie?
Sommigen mensen vinden dat expertstatus iets is wat alleen anderen over jou kunnen zeggen. Als mensen jou als expert zien, is dat een krachtig signaal. Maar je kunt ook zelf het voortouw nemen en je expertise laten zien of jezelf expert noemen.
Is het nodig om jezelf expert te noemen?
Nee, het is niet per se nodig om jezelf expert te noemen. Het kan wel vertrouwen geven. Wat belangrijker is, is om je expertise te laten zien via je werk. Staar jezelf niet blind op een titel. Het maakt veel meer indruk als je mensen laat zien dat je die expert bent.
Hoe laat je je expertise zien?
- Deel je kennis: Schrijf posts, blogs, deel weggevers, maak video’s of geef presentaties over jouw vakgebied.
- Laat resultaten zien: Deel casussen en succesverhalen van klanten en laat zien wat je hebt bereikt.
- Blijf je ontwikkelen: Ga naar bijeenkomsten, volg trainingen en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
- Vraag om feedback: Vraag klanten om reviews en deel deze op je website, in je socials en presentaties.
- Bouw een portfolio op: Breng je werk en resultaten in beeld op je website, socials, en presentaties.
- Durf te spreken: deel je mening en laat zien dat jij verstand van zaken hebt.
Wanneer ben je dan een expert?
Dat is nergens vastgelegd. Het hangt af van je vakgebied, ervaring en resultaten. Over het algemeen kun je zeggen dat je een expert bent als:
- Je diepgaande kennis hebt van je vakgebied.
- Je aantoonbare resultaten hebt behaald.
- Je in staat bent om complexe problemen op te lossen.
- Je in staat bent om anderen te inspireren en te adviseren.
- Je bereid bent te blijven leren en ontwikkelen.
Wat levert het je op?
Durf je deskundigheid te laten zien en bouw aan je reputatie als expert. Door te blijven bouwen word je als autoriteit gezien in jouw markt, kun je hogere tarieven vragen voor jouw kennis en kunde, hoef je mensen niet meer te overtuigen en krijg je nog makkelijker nieuwe klanten.
Slim en Strategisch Zichtbaar
Laat je niet tegenhouden door onzekerheid, dit is niet handig voor jou en ook niet handig voor jouw toekomstige klanten. Ze willen juist weten dat jij goed bent. Want als jij goed bent, zijn zij in goede handen bij jou. Dat geeft vertrouwen. Wil jij ook jouw expertise op een slimme en strategische manier zichtbaar maken, op een manier die echt bij jou past? In mijn 1:1 marketingprogramma “Slim en Strategisch Zichtbaar” help ik je om jouw unieke kracht te ontdekken en te laten zien.