Voor de introvert kan het voelen alsof je niet in de bruisende ondernemerswereld past. Als ondernemer moet je toch super sociaal zijn, blinken van het zelfvertrouwen en alom aanwezig zijn om klanten aan te trekken? Het is tijd om de kracht van de stille ondernemer te ontdekken en te begrijpen dat introversie en ondernemen juist heel goed samen gaan. Welke misvattingen zijn er eigenlijk als het gaat over introversie en ondernemen?
Misvatting 1: Introverte ondernemers zijn te terughoudend voor succes
Een grote misvatting is dat je uitbundig en extravert moet zijn om succesvol te zijn als ondernemer. Je hoeft helemaal niet uitbundig en extravert te zijn om succesvol te kunnen ondernemen. Introverte ondernemers hebben een geweldig observatievermogen, ze luisteren goed en denken diep na voordat ze actie ondernemen. Ze begrijpen de behoeften van hun klanten en komen met doordachte oplossingen.
Het vermogen om te luisteren en te observeren is een enorme troef als ondernemer.
Ken je dat? Dat je tijdens een event of netwerkbijeenkomst in contact komt met een ondernemer die denkt dat hij of zij bij kennismaking direct een elevator pitch moet afdraaien? Iemand die direct van wal steekt, alleen oog voor zijn of haar verhaal heeft en die de 2-minuten elevatorpitch eigenhandig heeft veranderd in een ‘ik-stop-niet-meer-met-praten’ marathon en nog voordat je één woord hebt kunnen uitbrengen bedacht heeft dat hij of zij jou enorm goed kan helpen…Huh?
Mag ik je op het hart drukken dat het een weldaad is voor iedereen, voor zowel introverten als extraverten om met jou als introverte ondernemer kennis te maken. Dan weet je zeker dat het gesprek easy going en met oprechte interesse en tijd voor elkaar is.
Misvatting 2: Introverte ondernemers zijn niet geschikt voor leiderschapsrollen
Veel mensen denken dat introverte mensen geen goede leiders kunnen zijn. Maar dat is gewoon niet waar! Als introverte ondernemer heb je misschien niet de behoefte om altijd in de schijnwerpers te staan, maar je hebt wel geweldige leiderschapskwaliteiten. Introverte ondernemers inspireren en motiveren hun team op hun eigen stille manier. Ze geven ruimte voor autonomie en hebben een oprechte betrokkenheid bij het succes van hun medewerkers.
En wie zegt dat het ondernemerschap per definitie samengaat met het hebben van een team? Er zijn ook tal van situaties te bedenken waarbij je als ondernemer zelfstandig je bedrijf leidt. Als je toch werk uit handen wilt geven, kun je altijd nog overwegen om met freelancers te werken. Ook dan ben je als introvert prima in staat om je leidersrol te pakken.
Misvatting 3: Introverte ondernemers zijn niet goed in netwerken
Veel mensen denken dat introverte mensen geen goede netwerkers kunnen zijn. Maar ook deze misvatting mag in de prullenbak. Introverte ondernemers kunnen wel degelijk effectieve netwerkers zijn, zij het op een andere manier. Als introvert geef je de voorkeur aan één-op-één gesprekken en diepgaande connecties. Je investeert in waardevolle relaties, bouwt sterke banden op met klanten en vertrouwt op mond-tot-mondreclame en aanbevelingen.
Misvatting 4: Introverte ondernemers hebben geen sterke communicatieve vaardigheden
De meeste introverte ondernemers zijn niet zo expressief als extraverte types, maar dat betekent niet dat ze slechte communicators zijn. Integendeel! Je kiest je woorden zorgvuldig, luistert actief naar anderen en kunt complexe ideeën op een duidelijke en begrijpelijke manier overbrengen. Deze communicatieve vaardigheden stellen je in staat sterke relaties met klanten op te bouwen en succesvolle onderhandelingen te voeren.
Conclusie over introversie en ondernemen
Het is tijd om de misvattingen over introversie en ondernemen aan de kant te schuiven. Als introverte ondernemer heb je unieke kwaliteiten die van onschatbare waarde zijn voor je klanten. Jouw kracht ligt in je observatievermogen, luistervaardigheid, bedachtzaamheid en sterke communicatieve vaardigheden. Erken en waardeer jezelf als stille ondernemer voor jouw bijdrage aan de ondernemerswereld. Onderneem op een manier die past bij jouw persoonlijkheid. Dat houd je langer vol en maakt jou als ondernemer veel leuker voor je klanten, je omgeving en jezelf. Met als side effect dat je ook nog eens een inspiratiebron voor anderen wordt.
Tussendoor een snel telefoontje plegen was niet mijn stijl
Zo kreeg ik als webdesigner het compliment dat ik zo gestructureerd werkte, dat ik mijn grenzen zo goed kon aangeven en dat ik zo gefocust aan mijn projecten werkte. Dat betekende wel dat ik niet altijd 24/7 bereikbaar was voor mijn klanten, maar zij wisten wel waar ze aan toe waren. Tussendoor een snel telefoontje plegen was niet mijn stijl, ik maakte liever een afspraak voor een call zodat ik echt aandacht voor de ander had. Dan reserveerde ik tijd in mijn agenda. Dat legde ik ook uit aan mijn klanten dat dat mijn stijl was. Door te communiceren wisten mijn klanten waar ze aan toe waren. Het niet willen bellen tussendoor was geen onwil, maar had een veel diepere betekenis. Ik wilde volle aandacht geven aan hen, maar ook aan de projecten waar ik op dat moment aan werkte.
Als introvert kun je jouw eigen pad naar succes smeden en bewijzen dat introversie en ondernemerschap uitstekend samengaan.