Posten op de socials, poseren voor je fotoshoot, live gaan op Insta, een podcast inspreken, je waarde en aanbod delen via je website of blog… Kortom: zichtbaar zijn. De ene ondernemer wordt er straalgelukkig van en de andere ondernemer krijgt er spontaan de zenuwen van. Toch kun je je als zelfstandige niet verstoppen als je je producten of diensten wilt verkopen. Dan moeten mensen op zijn minst van je bestaan weten en is het belangrijk dat je jezelf zichtbaar maakt.
Als je van nature bescheiden bent
Toen ik mijn bedrijf startte, had ik een achtergrond van 20 jaar in de marketing. Dit was mijn voorsprong. Wat ik me vooraf alleen niet had gerealiseerd was dat marketing doen voor het bedrijf van iemand anders, totaal anders is dan marketing doen voor je eigen bedrijf. Opeens staan alle schijnwerpers op jou gericht. Jij bent het gezicht van het bedrijf. En als je van nature bescheiden bent en niet zo nodig in het middelpunt van belangstelling staat, is zichtbaarheid serieus een uitdaging.
Angst op zichtbaarheid als ondernemer
Angst om zichtbaar te zijn, komt enorm veel voor. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, want het is niet altijd nodig. Met een baan in loondienst kun je prima in de luwte werken zonder de hele tijd bezig te zijn met je marketing en de spotlights. Maar als je ondernemer bent, is dat gewoonweg niet handig. Of het nu onhandig is of niet, er zijn tal van redenen waarom zzp’ers zo terughoudend zijn. Misschien herken je dit bij jezelf en ben je bang dat…
- mensen je een aandachtszoeker vinden.
- het niet zo bijzonder is wat je deelt.
- je er niet mooi uitziet.
- mensen het stom vinden wat je deelt.
- je jezelf te vaak laat zien.
- mensen je irritant vinden.
- je vervelende reacties krijgt.
- je niet goed bent in schrijven.
- mensen er wat van vinden dat je een nieuwe weg in bent geslagen.
- het niet goed genoeg is wat je deelt.
- je te veel over je privéleven deelt.
De nadelen van angst op zichtbaarheid voor jouw bedrijf
Je kunt het gerust een tijd proberen, om niets te delen als ondernemer, maar het zal je bedrijf weinig goed doen. En dat zul je merken. Misschien merk je het zelfs nu al.
- Je krijgt lang niet zoveel aanvragen als je had gehoopt.
- Je agenda is zo leeg als een maanlandschap.
- Je hebt serieus te weinig klanten.
- Je krijgt stress van binnenkomende facturen.
- Je omzetcijfers vallen tegen.
Indirecte gevolgen van niet zichtbaar zijn als ondernemer
Naast de voelbare nadelen zijn er ook gevolgen die niet direct merkbaar zijn, maar die wel degelijk impact hebben. Als jouw bedrijf onder de radar blijft, blijft ook jouw naamsbekendheid achterwege. En je hebt naamsbekendheid nodig om te groeien. Potentiële klanten kunnen gaan twijfelen aan je expertise en voor een andere ondernemer kiezen die zich wel vaker laat zien. Die geeft hen meer vertrouwen. Zelfs als jouw oplossing veel beter is. Als je jezelf nergens laat zien houd je je netwerk klein, en loop je waardevolle samenwerkingen mis. En dat terwijl je zoveel te bieden hebt! Door zichtbaar te zijn, creëer je niet alleen meer kansen, maar bouw je ook vertrouwen op en onderscheid je je in een markt die overvol is.
Hoe je zichtbaar kunt zijn zonder stress
Wat valt je op als je naar de opsomming kijkt van alle angsten die je kunt hebben op zichtbaarheid? Precies, je bent bezig met de buitenwereld. En wat ze wel niet van je kunnen vinden. In plaats van je constant af te vragen wat anderen van je vinden, kun je je beter focussen op jouw eigen waarde.
Wat heb jij te bieden dat de wereld nog niet heeft? Welke unieke expertise en passie breng jij met je mee? Wat drijft jou? Door je eigen waarde te erkennen en te omarmen, kom je zelfverzekerder over. En dat straal je uit. Mensen voelen aan of je in jezelf gelooft. Als jij overtuigd bent van jouw aanbod, dan zullen anderen dat ook worden.
In plaats van je aan te passen aan wat anderen willen horen, wees jezelf. Deel je verhaal, je passie en je kennis op een authentieke manier. Mensen worden aangetrokken tot echtheid. En onthoud: je kunt niet iedereen het naar de zin maken. Het is belangrijker om de juiste mensen aan te trekken die jouw waarden en visie delen.
Hoe kun je nog meer voor je waarde staan als ondernemer?
- Breng jouw kwaliteiten en successen in kaart.
- Bedenk met wie je graag wilt werken.
- Bouw een persoonlijk merk op.
- Oefen stapsgewijs met het delen van je boodschap.
- Omring jezelf met inspirerende mensen.
Door deze stappen te zetten, zul je merken dat de angst voor zichtbaarheid steeds kleiner wordt. Je zult meer zelfvertrouwen krijgen en met plezier nieuwe klanten naar je toe trekken.
Gratis Masterclass ‘Meer authenticiteit met je zichtbaarheid’
Wil jij meer impact maken met jouw bedrijf? Meld je dan aan voor de gratis masterclass ‘Meer authenticiteit in je zichtbaarheid’. Ik leer je hoe je klanten aantrekt zonder te hoeven kopiëren, schreeuwen of dingen te doen of roepen die niet bij je passen.