Wist je dat de ‘over mij’ pagina doorgaans één van de meest bekeken pagina’s op websites is? En dat is niet gek, want mensen willen weten met wie ze te maken hebben. Ze willen weten wie je bent. Speel hierop in, geef je bezoekers wat ze willen en vertel meer over jezelf op de ‘over mij’ pagina. Ik geef je tips.
Waarom is de ‘over mij’ pagina belangrijk?
In de basis is het vooral belangrijk of iemand interesse in je aanbod heeft. Maar als dat zo is, gaat je prospect een stap verder. Dan wil iemand jou beter leren kennen. Want eerlijk is eerlijk. Je aanbod gaat gemoeid met een investering. En misschien gaat je aanbod zelfs samen met een samenwerking. Dan speel jij als ondernemer een nog grotere rol in je eigen aanbod. En dat heeft impact op de klant. Daarom moet hij of zij er een goed gevoel bij hebben om bij jou die investering te doen en om eventueel met jou samen te werken. Iemand kan ook juist op zoek zijn naar een stuk vertrouwen. Heb jij wel de juiste expertise?
Streef naar een klant die ook bij jou past
Je wilt dat je klant een klik met je voelt, maar andersom geldt dat net zo. Jij als ondernemer of aanbieder, wilt ook een klik met jouw prospect of klant. Ook jij moet je goed voelen bij de match. Serieus, houd deze voorwaarde hoog voor jezelf. Want anders komt het de samenwerking en mogelijk zelfs het eindresultaat niet ten goede. En dan had je beter je tijd kunnen steken in iemand die wel je ideale klant is.
Houd je ideale klant voor ogen
Waarom hamer ik nu zo op die ideale match? Ik wil dat je jouw ideale klant voor ogen houdt vóórdat je begint met schrijven. Stel jezelf vragen als; wat maakt dat hij of zij je ideale klant is? En wat maakt dat jij de ideale match voor die persoon bent? Wat hebben jullie met elkaar gemeen? Wat herken je in je ideale klant? Door hier op in te tunen, kun je bepalen wat je ‘van jezelf laat zien’. Past datgene wat je van jezelf deelt bij de doelgroep die je wilt aantrekken? Of moet je dan juist een hele andere kant van jezelf laten zien? Wil je mensen aantrekken met je humor? Of met je creativiteit?
Maak een selectie van wat je over jezelf vertelt
Je hebt als persoon en als ondernemer zoveel kanten dat je er niet alleen een webpagina, maar ook een boek mee kunt vullen. En dat is nou net niet de bedoeling. Het is de kunst om op de ‘over mij’ pagina een selectie te maken van wat je over jezelf vertelt. Welke kanten licht jij uit?
Combineer zakelijk en persoonlijk
Wat natuurlijk belangrijk is, is dat je je als zelfstandig ondernemer professioneel wilt presenteren. Maar je wilt ook een verbinding van mens tot mens maken. Je gaat voor de klik en daar komt emotie bij kijken. Daarom is het belangrijk om op deze pagina een persoonlijk verhaal te brengen, waarbij je ook een link legt naar je business.
Vertel je over je hamster?
Je hoeft echt niet te schrijven dat je een hamster hebt, maar het mag wel! Doet het ertoe? Verkoop je online cursussen ‘Hamsterscaping’, dan kan dit juist heel erg leuk zijn. Of wil je in je branding je speelse karakter onderstrepen? Dan kan het ook heel leuk zijn dat je dit vertelt. Helemaal als je je hamster ook nog eens een opvallende naam hebt gegeven, of een bijzonder trucje hebt geleerd. Een quircky kenmerk is sowieso altijd wel leuk om in je verhaal op te nemen. Het maakt je verhaal nog meer eigen en uniek.
Wat zet je op je ‘over mij’ pagina?
Uit je persoonlijke verhaal kunnen karaktereigenschappen naar voren komen, waar je prospect zich vertrouwd bij voelt. Je kunt deze pagina ook gebruiken om iets over je opleidingen en ervaring te vertellen, zonder dat je je prospect het gevoel geeft dat je een cv opdreunt. Wat ik veel zie is dat de ondernemers waar ik mee werk ook een sterke eigen ervaring hebben met hun aanbod. Het feit dat je ervaringsdeskundige bent en je kunt verplaatsen in de prospect wekt vertrouwen. Zeker als het om gevoelige zaken gaat als een burn-out, afvallen, rouwverwerking of bijvoorbeeld de wens om zwanger te willen worden, maar wat maar niet wil lukken.
Onderwerpen voor je ‘over mij’ pagina
- Jouw karaktereigenschappen
- Jouw expertise
- Jouw werkervaring
- Jouw opleidingen
- Jouw visie
- Jouw eigen ervaring m.b.t. je aanbod
- Jouw eureka- of omslagmoment
- Jouw uniekheid (USP)
- Jouw hobby(‘s)
- Jouw quirky eigenschappen
Schrijf in verhalende vorm
Zorg ervoor dat je de onderwerpen waar je over wilt vertellen in een verhalende vorm schrijft. Als jij jouw karaktereigenschap naar voren wilt brengen, is het wat saai om te lezen. ‘Ik ben sportief’. Nee, show me more! Vertel me dat je iedere dag om 6.00 uur opstaat om vervolgens stipt om 7.00 uur je banen te zwemmen in het buitenbad. Of dat je drie keer per week traint met een personal trainer. Of dat je iedere week traint voor de Nijmeegse vierdaagse, die je al 12 jaar op rij hebt gelopen. Dan kleed je het veel meer aan en kan ik me er ook veel beter een beeld bij vormen.
Geef richting aan je verhaal
Als je sportief bent, kan dit op zoveel manieren. Ben je pitbull sportief en doe je mee aan Mudruns, sport je graag in teamverband of maak je dagelijks een boswandeling? Alle genoemde voorbeelden zijn sportief, maar het geeft mij veel meer richting in wat voor type mens je bent. Dus wil je uitstralen dat je een teamspeler bent? Wil je je zo positioneren? Dan kun je dat gerust terug laten komen in een voorbeeld dat je aan teamsport doet of dat je aanvoerder van een team bent. En als we terugblikken naar het voorbeeld van het dagelijkse bezoek aan het zwembad, dan geef je niet alleen aan dat je sportief bent, maar ook gedisciplineerd. En dat je de lat hoog legt voor jezelf. Dat is ook een eigenschap die door jouw ideale klant gewaardeerd kan worden.
Hoe lang moet de tekst worden?
Dit is een vraag die ik veel krijg. Hoe lang moet de ‘over mij’ tekst worden. Ik vind dat daar niet een eenduidig antwoord op is. En ik zie ze ook in vele vormen en maten verschijnen. Het is vooral belangrijk dát je een ‘over mij’ pagina hebt.
Een voorbeeld
Ik heb een klant gehad die hier enorm mee in haar maag zat. Ze wilde haar verhaal prijsgeven maar wist niet of iedereen hierop zat te wachten. Toen ik haar verhaal las, had ze me echt geraakt. En ik had direct het gevoel dat ik haar beter had leren kennen. Maar omdat ze zo twijfelde, heb ik haar geadviseerd om een korte én een lange versie te maken. Bovenaan direct beginnen met het korte verhaal en als je het hele verhaal wilt lezen, dan lees je verder.
Een lang verhaal kan ook gunstig zijn voor de tijd die iemand op je website doorbrengt. Als bezoekers langer op je pagina blijven, ziet Google dat je content waardevol is. Als beloning krijg je een betere positie in de zoekmachines.
Daarentegen heb ik ook eens een hele korte tekst gezien. En toch was dit helemaal oké. Het paste bij deze ondernemer en bij de rest van haar site. Ze was erin geslaagd om zichzelf in twee alinea’s zo te presenteren dat ik zowel persoonlijk als zakelijk een klik voelde. En ze prikkelde mijn lachspieren, dat was ook leuk!
Voeg foto’s toe aan je verhaal
Tot slot de tip om je verhaal mooi op te maken en te voorzien van foto’s. Dit kunnen foto’s zijn uit je professionele fotoshoot, maar kan ook een foto uit de oude doos zijn. Een foto die je verhaal ‘van vroeger’ ondersteunt bijvoorbeeld. Ook dat is emotie. Ook dat is verbinding.
Onthoud, dit is één van de leukste pagina’s om te schrijven. Heb er lol in, zodat je in de flow van het schrijven komt.
Succes!