Je kent ze vast wel, die oproepen op websites om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Met een overload aan media, reclame en nieuws worden we echter steeds selectiever met het openzetten van onze ‘brievenbus’. Ook de online brievenbus wordt scherp in de gaten gehouden. Dat doe je waarschijnlijk zelf ook. Maar hoe trek je als ondernemer jouw doelgroep dan wel over de streep? Dat doe je met de gratis weggever.
Kijk even mee naar het volgende voorbeeld. En voel tot welke tekst jij het meest aangetrokken wordt.
Voorbeeld 1.
Nieuwsbrief
Ik deel regelmatig super interessante informatie over websites, schrijf je daarom in voor mijn nieuwsbrief.
Gratis weggever
Ontvang mijn gratis e-book ’11 tips voor een Pakkende Homepage’. Maak werk van je website en word een klantenmagneet!
Voorbeeld 2.
Nieuwsbrief
Elke maand verstuur ik een digitale nieuwsbrief over Facebook. Meld je nu aan.
Gratis weggever
Start vandaag nog met jouw Facebook ads campagne. Download gratis mijn e-book ‘10 praktische tips voor succesvol adverteren op Facebook’.
Het verschil tussen een nieuwsbrief en gratis weggever
Zie je het verschil? Maakt de gratis weggever je nieuwsgierig en zelfs hongeriger dan de nieuwsbrief? Dan is de missie geslaagd. Je bezoeker weet direct welke info je aanbiedt en heeft direct toegang tot een eventuele oplossing van zijn of haar probleem. En zelfs bij het gratis weggeven van jouw kennis zijn er voor jou als ondernemer nog plenty voordelen aan deze werkwijze. Je werkt aan je expertstatus, iemand kan je beter leren kennen, je kunt je aanbod doen en je vergroot je mailinglist.
Wil jij ook een gratis weggever?
Of heb je er één en is de klad eruit? Neem dan deze tips een door.
1. Kies jouw variant
De gratis weggever is er in allerlei varianten. Het e-book is waarschijnlijk het meest populair. Maar je kunt je kennis ook op tal van andere manieren delen. Denk maar aan een audio opname, een mini training, een video, een webinar of bijvoorbeeld een strategiegesprek. Je doet er goed aan om een manier te kiezen die bij jou past en niet een manier te kiezen ‘omdat de rest het ook doet’. Als jij met het grootste gemak voor de camera staat en ongelukkig wordt van het in elkaar zetten van een e-book, overweeg dan de videotraining. Als je graag de interactie opzoekt met je doelgroep, verdiep je dan eens in het geven van webinars. De meeste gratis weggevers worden digitaal aangeboden. Als dit niet bij je past, kun je denken aan het geven van strategiegesprekken.
2. Durf te geven
Je kennis gratis weggeven kan in je hoofd nog best op een drempeltje (of tien) stuiten. Amai, je kennis is je business, dat ga je toch niet gratis weggeven? Dan is het dank-u-wel en die zien we nooit meer terug. Oh ja, dat gaat ook best een keer gebeuren. Ook ik heb ‘24-uurs’ inschrijvingen, downloads en uitschrijvingen voorbij zien komen. Maar realiseer je dat dat de uitzonderingen zijn. De meeste mensen zijn je dankbaar! En als je gratis aanbod al supertop is, wat, dan maakt dit alleen nog maar nieuwsgieriger naar je betaalde aanbod. Durf te geven. Overdeliver.
3. Wees jezelf
Wil je verbinding maken met je lezer of luisteraar? Wees dan vooral jezelf. Als we allemaal hetzelfde taaltje gaan spreken dan is het onderscheid ver te zoeken en ben je bovendien ver weg van jezelf. Er zijn altijd mensen die je waarderen om wie je bent en wat je doet. Er zijn mensen met ADHD die zich inhouden, maar dit na jaren loslaten. Om er vervolgens achter te komen dat ze een onweerstaanbare aantrekkingskracht hebben. Er zijn hooggevoelige mensen die jarenlang hun sensitieve kant verstopten, en dit na jaren alle ruimte geven. Zij kwamen tot de ontdekking dat hier juist hun kracht ligt. Stop jouw energie in je weggever.
4. Maak met zorg
Omdat het gratis is, wil het niet zeggen dat je je gratis weggever wel even in elkaar kunt flansen. Hiermee maak je zeker geen goede indruk en je weet wat ze over eerste indrukken zeggen. Dan is de kans groot dat je lezer of luisteraar not impressed is en eventuele interesse naar je betaalde aanbod ook uitblijft. Maak je weggever daarom met zorg. Schrijf prettig leesbare teksten, plaats mooie foto’s, heb oog voor je branding en geef waardevolle kennis.
5. Maak het persoonlijk
Je kunt de fotoalbums op zolder laten liggen hoor, maar waar het om gaat is dat je je weggever begint en eindigt met een persoonlijk tintje. Maak in de intro duidelijk waarom je deze kennis aanreikt. Heeft het jou persoonlijk ook ooit geholpen? Of heb je bij je doelgroep deze behoefte gesignaleerd? Sluit je weggever ook persoonlijk af. Vertel iets over je vak, je expertise en je diensten.
6. Maak behapbaar
Met behapbaar bedoel ik dat het te overzien moet zijn. Ik heb eens een waanzinnig interessante weggever gedownload en bij het openen van het document openden zich meer dan honderd pagina’s. Het onderwerp sprak me aan, maar de moed zakte me in de schoenen toen ik al die pagina´s zag. Tot op heden heb ik het document naast me neergelegd. Deze ondernemer had zo waanzinnig zijn best gedaan, maar hele vele geven werkte nu juist averechts. Houd hier rekening mee.
7. Kies een specifiek onderwerp
Baseer je weggever op één specifiek onderwerp. Ik ben webdesigner en heb met mijn weggever heel bewust voor één onderwerp gekozen, namelijk het slim inrichten van je homepage. Stel dat je schrijfcursussen geeft, dan kun je heel specifiek kiezen voor een weggever over hoe je een blog moet schrijven. Ben je een ondernemerscoach, dan kun je bijvoorbeeld een weggever maken die uitsluitend over sales gaat. Zo houd je het behapbaar voor de lezer, maar ook aantrekkelijker. Want als ik wat aanmoediging kan gebruiken op het gebied van bloggen of sales, dan reik jij mij heel laagdrempelig een oplossing aan!
8. Los een probleem op
Wil je je bezoeker echt heel graag over de streep trekken, waar ik zomaar van uitga, reik dan een oplossing aan voor een specifiek probleem. Want iemand met een probleem wil maar wat graag een oplossing vinden. Stel dat ik kapot moe ben omdat ik al weken lang niet goed kan slapen (yes, ik begrijp de ironie, maar je snapt hem vast) en jij biedt me een weggever aan met 8 tips om beter te slapen, waardoor ik van mijn extreme vermoeidheid afkom, dan druk ik tien keer sneller op de ‘call to action (aanvraag) knop, dan de uitnodiging om mij in te schrijven voor een nieuwsbrief (gaap).
9. Doe een aanbod
Het lezen van jouw e-book of het volgen van jouw training of webinar kan naar meer smaken! Vergeet daarom nooit om een aanbod te doen. Wat kan jij nog meer voor iemand betekenen? Wat is jouw aanbod en hoe kun jij iemand helpen? Maak iemand hier ter afsluiting van je gratis weggever alert op.
10. Zet op je website
Zet de gratis weggever op jouw website en geef hem een ereplaats op je homepage. Maak eventueel ook een extra webpagina aan en zet hem in je menu weg als ‘gratis’. Daardoor valt je gratis weggever nog meer op. Nu je A hebt gezegd en je weggever in elkaar hebt gezet, is het natuurlijk tijd voor B en dat is dat zoveel mogelijk mensen jouw weggever aanvragen. Zet hem daarom opvallend op je site. Je kunt hem ook in de footer nog eens terug laten komen, dat is in het onderste gedeelte van je website.
11. Vergroot je mailinglist
Zet je weggever niet klakkeloos op je website waar deze rechtstreeks gedownload kan worden. Je wilt de connectie met je lezer graag behouden, zodat je hem of haar in de toekomst ook waardevolle content kunt toesturen. Koppel je weggever daarom aan een e-mailprogramma, zoals Mailblue of MailChimp. Vanuit dit e-mailprogramma kun je vervolgens een link naar je weggever sturen. Je kunt in dit systeem ook een automatisering (funnel) aanmaken, waarmee je lezer om de zoveel dagen een e-mail van je krijgt met aanvullende informatie.
Als je nog geen account hebt, dan adviseer ik je bij MailBlue een account te openen. Ik heb ervaring met zowel MailChimp als MailBlue en mijn voorkeur ligt bij MailBlue. Dit programma is Nederlandstalig, visueel ingesteld en intuïtief. En je kunt hier ook heel goed email series, ofwel funnels, in inrichten. En hun support is Nederlandstalig. Klik hier om een proefaccount bij Mailblue* aan te maken. Je kunt Mailblue dan 14 dagen gratis testen.
12. Maak tam tam
Promoot je weggever via je socials en make sure dat je hem ook noemt in je profiel. Maak je bij Instagram gebruik van een linktree zorg er dan voor dat je weggever hier ook tussen staat. En je kunt hier natuurlijk ook een advertentie achter zetten. Bijvoorbeeld een advertentie op Facebook, Instagram, Linkedin of Google.
Samenvatting met tips voor jouw gratis weggever
- Kies jouw variant
- Durf te geven
- Wees jezelf
- Maak met zorg
- Maak het persoonlijk
- Maak behapbaar
- Kies een specifiek onderwerp
- Los een probleem op
- Doe een aanbod
- Zet op je website
- Vergroot je mailinglist
Je ziet dat ik me ook niet heb ingehouden met het geven van tips. Ik zou hier haast een weggever van kunnen maken 😉 Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren en dat de tips je helpen bij het (sterker) maken van jouw eigen weggever. Mocht je nog meer inspiratie rondom je website willen, en rondom het verbeteren of vernieuwen ervan, volg dan mijn online 14-daagse Master Your Website.
Onthoud, je website is je goud! Hoe ga jij jouw goud weer laten glimmen?
*Als je via bovengenoemde link een aankoop doet, ontvang ik een klein voordeel van de aanbieder. Ik geef je mijn eerlijke mening over deze dienstverlener.