Veel introverten vinden dat ze pas genoeg over een onderwerp weten als ze bijna alles weten. Is dat de reden waarom veel onderneemsters zich geen expert noemen? Omdat ze denken dat ze niet genoeg weten en zich daarom klein houden? Ze hebben de expertstatus vaak allang bereikt. Hoe kan dit toch? Waarom denken introverten dat ze zich pas expert mogen noemen als ze alles weten? En is dat echt de reden waarom ze het niet van de daken schreeuwen? Of zit er meer achter?
Sinds ik me in introversie ben gaan verdiepen, blijven de ‘aha’ momenten zich aandienen. De ontdekking dat je als introvert de lat extra hoog legt als het om expertstatus gaat, was voor mij een eye-opener. Want ja, ook ik ken het en ook ik zag het keer op keer bij mijn klanten gebeuren.
In haar boek ‘Introvert’ legt Marti Olsen Laney uit hoe ze ertoe is gekomen om een boek over introversie te schrijven. Ook legt ze uit hoe ze haar project is begonnen. Grondig. Heel grondig. Een eigenschap waar, naar het blijkt, veel introverte mensen zich in herkennen. Marti legt uit dat hier drie oorzaken voor zijn.
1. Je weet dat je lang niet alles over een onderwerp weet
Een introvert is zich er bewust van dat een onderwerp heel breed benaderd kan worden. Dus ook al weet je veel van een onderwerp, je weet dat er nog heel veel is dat je niet weet. Als introvert wil je eerst grondig onderzoek doen en dingen zelf goed begrijpen voordat je je bekwaam kan voelen.
2. Je wilt voorkomen dat je niet weet wat je moet zeggen
Iedere introvert heeft wel eens meegemaakt dat ze niet wisten wat ze moesten zeggen. Hun brein liet verstek gaan en daarmee bevonden ze zich in een ongemakkelijke situatie. Om dit in de toekomst te voorkomen bereid je je extra goed voor door zo veel mogelijk informatie te verkrijgen als je maar kan.
3. Je realiseert je niet hoeveel je al wél weet
Omdat je als introvert doorgaans in jezelf gekeerd bent en geneigd bent weinig te delen met anderen, krijg je geen feedback. Een ander kan je er daardoor niet op wijzen hoeveel je al wel weet. Dat je wel degelijk een expert bent.
Zoals het een echte introvert betaamt, vergrootte ook ik mijn onderzoek naar dit fascinerende fenomeen. En al gauw stuitte ik op nog meer redenen waarom een introvert zich eerder bescheiden opstelt dan hardop zegt expert te zijn.
4. Je bent perfectionistisch
Veel introverten zijn perfectionistisch. Je wilt beschikken over alle info, maar wilt ook dat die info accuraat en betrouwbaar is. Als je dit plaatje nog niet rond hebt, beschouw je jezelf nog niet als deskundig genoeg.
5. Je twijfelt aan jezelf
Zelfvertrouwen kan een uitdaging zijn voor introverten. Helemaal in situaties waarbij je kennis en expertise op de proef gesteld wordt. Door nog meer te leren over een bepaald onderwerp, probeer je je zelfvertrouwen te vergroten en voel je je beter voorbereid op eventuele vragen of discussies.
6. Je bent bang voor kritiek
Als introvert ben je vaak gevoeliger voor kritiek en afwijzing. En om dit te voorkomen wil je er zeker van zijn dat je kennis perfect is voordat je het deelt. Zo verklein je de kans op negatieve feedback.
De expert heeft het niet nodig om het van de daken te roepen
Maar er is meer. Een expert heeft het namelijk niet nodig om zijn of haar expertstatus van de daken te roepen. De expertstatus wordt je, net als je senioriteit, door anderen toebedeeld. Het is hoe anderen jou zien. En als introvert kun je je daar prima in vinden, want dan hoef jij jezelf niet te overschreeuwen.
Hoe laat je je expertise zien zonder jezelf expert te noemen?
Maar wat nou als mensen je niet kennen? Hoe kunnen zij het dan weten? Dan is het aan jou om dit te delen. Wil je het niet hardop zeggen? Dan kun je het ook subtiel uiten. Op je website, in je socials, je nieuwsbrieven, presentaties en meer. Je kunt je ervaringen delen, je projecten, je portfolio, testimonials plaatsen, blogs schrijven, reageren op berichten, ebooks aanbieden, enzovoorts.
Houd je niet in
De laatste tip van Flip. Houd je niet in! En ja, je ziet een uitroepteken. Ik werk al jaren met toppers van ondernemers en heb me er altijd over verbaasd dat ik hun expertstatus of hun senioriteit niet terug zag in hun marketing. Terwijl ze die status echt allang bereikt hadden.
Ik vertel ze dan altijd dat hun prospect, hun potentiële klant, juist wil weten hoe goed ze zijn. Want dan weten ze dat ze in goede handen zijn.
Dus houd je niet in. Want laten we wel wezen, wanneer bereik je nou het punt dat je alles weet..?